שאלות בראיון עבודה – מה אסור למעסיק לשאול

הפוסט נכתב על ידי רועי טלמון

מגייס ראשי בחברת MSN. בעל וותק של 10 שנים בגיוס עובדים לעולם ההיי-טק והתוכנה.

ראיון עבודה, כפי שאנחנו יודעים, נועד לאפשר למעסיק להכיר את המועמד מקרוב ולהחליט האם הוא מתאים לעבודה, האם הוא מתאים לתפקיד אליו הוא מעוניין לגייס אותו.

שאלות בראיון עבודה

לשם כך, המעסיק בוודאי יוצר לעצמו רשימה של שאלות אותן הוא ישאל כל מועמד, בדיוק כמו כל מראיין בתקשורת או במקומות אחרים. המטרה היא שדרך השאלות יהיה ניתן לקבל את התשובות שמחפשים וכן לבנות שאלות המשך, במידה וזה אפשרי. כל מראיין צריך לדעת, מה לשאול בראיון עבודה. העניין הוא, שעליו לדעת גם מה אסור לו לשאול.

ראיון עבודה בכלל והרצון לגייס עובד לתפקיד מסוים בפרט, איננו מעניק אישור לשאול כל שאלה שרוצים. למעשה, הדין הישראלי מונע ממעסיקים לשאול שאלות מסוימות, כפי שנוכל לראות בהמשך המאמר. יש לכך מספר סיבות וחשוב להכיר ולהבין אותן, שכן אם חס וחלילה מראיין ישאל שאלות שאסור לשאול, לא רק שהן לא רלוונטיות לראיון עבודה מבחינה תיאורטית, כלומר הן לא ישרתו אותו בשום צורה, אלא שגם אסור לשאול אותן מבחינה חוקית, הרי שהוא עלול להסתבך, עד כדי כך שהמועמד יכול לפנות לבית משפט ולטעון, שראיון העבודה איתו נעשה בצורה לא חוקית ועל כן, נמנעה ממנו אפשרות להתקבל לעבודה.

מה הן הסיבות שבגללן יש שאלות שאסור לשאול

בגדול, הסיבות הן בשביל למנוע הפליה בין מועמדים ולמנוע מצב שהמעסיק יתייחס להיבטים שאינם קשורים לתפקיד, אינם קשורים לרזומה של המועמד, לניסיון שלו, ויכניס שיקולים לא רלוונטיים להחלטה שלו. שיקולים שנובעים מסיבות אישיות או מסיבות שעלולות לייצר אפליה בין המועמדים.

צריך לומר, החוק מאוד ברור בעניין הזה. כלומר, אין פה עניין של שיקול דעת למעסיק ואין פה אפשרות להתבלבל. בסופו של דבר, כפי שנוכל לראות מיד, השאלות שאסור לשאול הן מאוד ברורות, ולכן מעסיק שטועה ושואל אותן, יתקשה מאוד להסביר מדוע עשה זאת.

עוד נקודה שחשוב להדגיש, לצערנו, הרבה פעמים די ברור מי מתמודד עם הפליה יותר מאחרים. בדרך כלל אלה נשים, בני דתות אחרות, אנשים בעלי נטייה מינית אחרת, אנשים שקרובים יותר לדת ועוד. כלומר, הקבוצות שמתמודדות עם שאלות מסוג זה, מראש נחשבות הרבה יותר חלשות בשוק העבודה מאשר קבוצות אחרות.

מה הן השאלות שאסור לשאול בראיון עבודה

על פי החוק, על מנת למנות הפליה, הרי שהשאלות שאסור לשאול הן:

  • שאלות שקשורות למצב המשפחתי של המועמד, כולל מספר ילדים (על מנת שלא ייראה שזו הסיבה שבגינה נפסלת מועמדות)
  • שאלות על נטיות והעדפות מיניות, סוג מגדר.
  • שאלות אודות השקפה דתית, השקפה פוליטית.
  • שאלות לגבי שירות צבאי (כולל פרופיל, קב"א וכדומה) מה שכן, מותר לשאול לגבי ניסיון שרכש במהלך השירות הצבאי שלו.
  • שאלות לגבי גיל (על מנת למנוע הפליה על רקע זה)
  • יש להימנע משאלות אודות הריון או טיפול פוריות. כנ"ל לגבי כוונות עתידיות.
  • שאלות לגבי מוצא אתני
  • שאלות לגבי מצב רפואי, אלא אם כן זה הכרחי לתפקיד
  • יש להימנע משאלות שקשורות להרגלים של מועמדים בחיים האישיים שלהם
  • יש להימנע גם לשאול אודות מקום מגורים, מעבר למה שכתוב בקורות החיים (מה שכן, מותר לשאול, האם מיקום המגורים לא יפריע לו להגיע אל מקום העבודה)