שוויון הזדמנויות בעבודה – 10 דברים שכדאי להכיר כשמגייסים עובדים

הפוסט נכתב על ידי רועי טלמון

מגייס ראשי בחברת MSN. בעל וותק של 10 שנים בגיוס עובדים לעולם ההיי-טק והתוכנה.

אחד המושגים הכי נפוצים בשוק העבודה ובכלל, זה המונח שוויון הזדמנות. מושג זה מעורר לא פעם ויכוחים בקרב מעסיקים ובקרב מומחים שקשורים לתחום העבודה, כשכל אחד מגיע מגישות שונות. לא מדובר על מושג שכולם מקבלים ומשלימים אותו, אך אין ספק שיש לו משמעות נרחבת וייחודית בכל הקשור לאפשרויות שמוענקות למועמדים שמגישים בקשה להתקבל למקום עבודה כזה או אחר.

בשביל להבין איך בדיוק מעניקים שוויון הזדמנות בעבודה, צריך לדעת את המשמעות של המושג וחשוב גם להבין את הבעייתיות שבו. כך יהיה אפשר אולי להתגבר עליה. צריך לומר, מן הסתם, כל צד רואה את המושג הזה בצורה מעט שונה, מן הסתם.

מה זה שוויון הזדמנות בעבודה ואיך הוא בא לידי ביטוי בפועל

הרעיון של שוויון הזדמנות הוא פשוט, עלינו להעניק אפשרות שווה לכול אחד להתקבל למקום עבודה. אנחנו לא אמורים לעשות הפליה בין עובדים על שום רקע, לא משנה אם מדובר בנשים/גברים, דתיים/חילוניים, יהודים/ערבים, או כל דבר אחד שמגדיר את המועמדים השונים.

זה אומר, שאם אנחנו מקבלים קורות חיים של מועמדים, אז במהלך בדיקת קורות חיים, אנחנו לא נתייחס להיבטים מסוימים שיכולים להשפיע, אלא נתייחס לכולם באותה צורה, כנ"ל במקרים של ראיון עבודה או כל דבר אחר.

מן הסתם, שוויון הזדמנות, מתייחס לא רק לתהליך הקבלה אלא גם אחרי זה. כלומר, כל העובדים יקבלו אותה הזדמנות להוכיח את עצמם, ואם יש אפשרות לקדם עובדים, נעשה את זה בצורה שווה ולא נפלה אף אחד.

התומכים בגישה, טוענים שזו הדרך הנכונה לאפשר לכל אחד להתקבל ולהתקדם, זה נכון לפרט ונכון לחברה. המתנגדים לגישה זו, סבורים שזה מאלץ את בעל העסק לקבל עובדים פחות טובים, פחות מתאימים ולעשות ויתורים רבים.

10 דברים שצריך לדעת על גיוס עובדים

1.כשאנחנו מבקשים לגייס עובד חדש, עלינו להתייחס אך ורק לעניין המקצועי, לא לשום דבר אחר. זה הדבר היחידי שאמור להנחות אותנו.

2.כשאנחנו בוחנים עובדים, עלינו לשאול את עצמנו, איך העובד יכול לקדם את העסק, ולא, מה הלקוחות מצפים למצוא או האם מדובר על קבוצה אחידה של עובדים שאנחנו לא רוצים להיכנס לתוכה גורמים אחרים.

3.שוויון הזדמנות מאפשר לנו להכניס לא רק עובדים מקבוצות שונות, אלא גם ליהנות מאפשרויות שלא בהכרח נוכל ליהנות מהם, אם תמיד נבחר את אותה קבוצה של אנשים.

4.מן הסתם, אם אנחנו מכניסים עובדים שצריכים סוג של יחס מעט שונה, תנאים אחרים, אזי שעל שאר העובדים לקבל זאת ולדעת שיהיה עליהם להתפשר או לעזור בכך.

5.בשום דרך שוויון הזדמנויות לא אמור לבוא על חשבון איכות, זו גם לא הציפייה של החוק. הכוונה היא לשמור על איכות גבוהה של עובדים.

6.כשאנחנו מגייסים עובדים יש שאלות בראיון עבודה שאסור לשאול, אם נשאל,נפגע ביכולת להעניק שוויון הזדמנויות למועמדים.

7.שוויון הזדמנויות מתייחס להיבטים שונים, החל מנטיות מיניות, דת, לאום, מצב משפחתי, מקום מגורים, הריון/טיפולי פוריות, השקפות פוליטיות ועוד.

8.יש מצבים בהם מותר לשאול ולברר פרטים שבאופן רגיל אסור לשאול, זה בתנאי שמדובר על פרטים שקשורים לסוג העבודה.

9.שוויון הזדמנות מספק לחברה תדמית הרבה יותר טובה כלפי חוץ.

10.חשוב להדגיש, יש להכיל את הרעיון של שוויון הזדמנויות, אך ורק בחברה מעל 6 עובדים.