מה לשאול בראיון עבודה? 8 שאלות שחובה על המראיין לשאול את המועמד

הפוסט נכתב על ידי רועי טלמון

מגייס ראשי בחברת MSN. בעל וותק של 10 שנים בגיוס עובדים לעולם ההיי-טק והתוכנה.

כל מועמד שמגיע אל מקום עבודה בפעם הראשונה בשביל לעבור ראיון, יחוש תחושה קלה או מעבר לכך, של התרגשות, לחץ, אי נוחות מסוימת. זה אף פעם לא פשוט לעבור ראיון עבודה. זה תמיד יוצר תחושה כאילו בוחנים אותנו ואנחנו חייבים לספק את התשובות הטובות ביותר, אחרת אין לנו שום סיכוי לקבל את המשרה.

מה לשאול בראיון עבודה

אך מה שמועמדים רבים לא תמיד יודעים, גם עבור המראיינים או מעסיקים שמנוסים בגיוס עובדים זה לא פשוט, גם להם זה לא קל. הם צריכים לראיין הרבה פעמים מגוון רחב של אנשים, מגוון רחב של מועמדים, ועליהם לדעת מה לשאול, עליהם לדעת כיצד להתייחס לשאלות, וכמובן לקבל על בסיסם את התשובות הטובות ביותר.

צריך לומר, יש שאלות בראיון שאסור למעסיק לשאול וזה כמובן הכרחי שהוא ידע את זה, אך יש גם שאלות שהוא חייב לשאול, אחרת הוא פשוט מפספס את כל המהות של ראיון עבודה. לכן חשוב שהוא יתכונן לקראת הראיון, גם אם הוא עשה את זה בעבר, גם אם הוא עושה את זה 3-4 פעמים ביום, ואפילו אם מדובר במועמד שהגיע אליו דרך חברות השמה, אחרי שהוא עבר אינספור מבחנים, מבדקים וראיונות.

עולם ראיונות העבודה – דרך נקודת המבט של המראיין

המאמר הזה מיועד דווקא על מנת להכווין מראיינים שתוהים מה לשאול בראיון עבודה על מנת לסנן את המועמדים המתאימים ביותר למשרה שאיושה עומד על הפרק. אחרי הכל, לא תמיד אנשי כוח האדם והמראיינים לקראת איוש משרות מכירים את המונחים הטכנולוגיים הנדרשים לאיתור העובד או העובדת המושלמים הבאים בארגון, וביחד עם זאת, מי שאמון על ניהול ראיונות עבודה אמור להיות בעל היכולות הבין אישיות לאתר את העובדים הפוטנציאליים שיש להם את הידע הנדרש לצד יכולות אישיות ובין אישיות גבוהות, שיאפשרו שילוב מהיר ונוח בצוות העובדים בארגון, ביצוע משימות והשתלבות בכוח העבודה בצורה מהירה, ולא פחות חשוב – נאמנות ועבודה לטווח ארוך, שתצדיק את ההשקעה הראשונה, הבלתי נמנעת, בעובדים חדשים.

את כל המידע הזה ועוד הרבה יותר, ניתן ללמוד בשאלות נכונות בראיון עבודה. אף מדריך לא יספק רשמה מושלמת של שאלות למראיין בראיון עבודה מפני שהמראיין נדרש לבדוק התאמה לאקלים הארגוני ולדרישות הייחודיות של הארגון מבחינה מקצועית – וביחד עם זאת, בהחלט ניתן לייצר ולהמליץ על כיוונים שיולידו תשובות ברורות ואופטימאליות לשאלה הנצחית של מראיינים בארגונים ומקומות עבודה: מה לשאול בראיון עבודה?

איך יוצרים ראיון עבודה בצורה נכונה

כאמור, ראיון עבודה הוא לא דבר פשוט, מדובר בתהליך שמחייב חשיבה, מחייב הבנה מי יושב מולנו, מה אנחנו מנסים להשיג, כיצד אנחנו רוצים להשיג את זה ועוד.

עוד לפני שאנחנו יוצרים שאלות שחובה עלינו לשאול, יש כמה דברים שאנחנו צריכים לזכור.

ראשית, אף שאלה לא עומדת בפני עצמה. כלומר, כל שאלה יכולה וצריכה להוביל אל שאלות המשך, אותן אנחנו נבנה בהתאם לתשובות של המועמד. לכן על מראיין לשים לב מה עונים לו על כל שאלה ושאלה ולדעת למצוא את העיקר שבתשובה בשביל לבנות שאלות המשך.

שנית, חשוב לזכור, ראיון עבודה לא מבוסס אך ורק על תשובות מקצועיות. אחרת המועמדים היו יכולים פשוט לשנן את מה שכתוב בספרים, כפי שנהוג לומר. יש לשים לב לדברים נוספים, החל מהדרך בה המועמד מגיע לראיון, איך הוא לבוש, איך הוא מתייחס לסביבה, איך הוא עונה על שאלות, האם הוא יוצר תחושה נעימה, אמינות וכדומה.

האמנות הנרכשת של התרשמות כללית מיכולות המרואיין במהלך ראיון עבודה

רגע לפני שאנחנו צוללים אל תוך רשימת השאלות למראיין בראיונות עבודה, כדאי שניתן את דעתנו לסביבת הראיון ולמסרים הלא מילוליים, כאמור לעיל, שהמרואיין מוסר לכם במהלך המפגש. עם כניסתו של המרואיין אל המשרד שלכם, בדקו ומצאו מענה לשאלות הבאות:

  • איך המרואיין לבוש? האם ההופעה שלו מכבדת את המעמד והארגון?

  • מה מנח הגוף של המרואיין? האם הוא בטוח? יהיר? סגור? נבוך? עובד אופטימאלי יבחר במנח פתוח אך לא יהיר או מתנשא. ייתכן שהעובד מרגיש לחוץ בתחילת הראיון מפאת חשיבותו עבור המרואיין – בדקו את המנח גם לקראת סוף הראיון כמו את הרושם הכללי שהשאיר המרואיין עליכם.

  • האם המרואיין יוצר קשר עין שמרגיש נעים ובטוח במהלך הראיון? האם הוא מחייך? האם הוא נינוח?

  • האם קצב הדיבור של המרואיין מצביע על תהליכי חשיבה מהירים במידה מספקת?

  • האם המרואיין משתף באופן פתוח ונינוח בניסיון המקצועי שלו כמו גם בתובנות אישיות רלוונטיות?

  • האם המרואיין מקשיב לשאלות, מתעניין בנאמר ומסוגל להתאים את עצמו לאווירה במהלך הראיון?

 

חשוב לציין, כי על מנת להתרשם באופן מהימן ואמיתי מיכולות המרואיין ומהתאמתו לתפקיד שעל הפרק, לא די לשאול את השאלות הנכונות לראיון העבודה.

חשוב שהמראיין המקצועי ייצר את האווירה המתאימה לראיון עבודה אופטימאלי, וזה כולל גם אווירה נינוחה במשרד וגם גישה מאפשרת מחד ובוחנת מאידך של המרואיין עמו במהלך הראיון. הנה כמה כללית לניהול אופטימאלי של ראיון עבודה עוד לפני שאתם שואלים את השאלה הראשונה:

  • ארגנו את המשרד בצורה נעימה. חשוב שהראיון יתקיים באווירה נינוחה, ועל כן מוטב בדרך כלל לנהל את הראיון לא בחדר הישיבות (אלא אם מדובר, כמובן, בראיון לעמדת מפתח בארגון ובהשתתפות מספר מנהלים הנדרשת למקום גדול יותר) אלא במשרד מאורגן, מקצועי ונעים.

  • התחילו את הראיון כשאתם שולטים בידע שצויין במסמך קורות החיים של המרואיין, ובמידת הצורך קחו רגע לעבור שוב על קורות החיים שלו, המונחים לפניכם על שולחן העבודה. אם יש צורך, כתבו לעצמכם את שם המרואיין ונקודות משמעותיות, כמו גם אולי שאלות שתרצו להבהיר מולו במהלך הרעיון, מעל דך שבו תרשמו לעצמכם הערות ונקודות לסיכום רעיון העבודה, והתרשמות כללית מהמרואיין.

  • הציעו שתייה, חמה או קרה, למרואיין. אם יש איש או אשת אדמיניסטרציה שיכולה לארח את המרואיינים, במיוחד כאשר יש רבים מהם בכל יום, הפעילו אותו או אותה לטובת יצירת אווירה נינוחה שתאפשר לכל מרואיין תפקוד אופטימאלי.

  • אם יש לכם ערימה גבוהה של מסמכי קורות חיים של עובדים פוטנציאליים לאותה המשרה, הסתירו אותם בעת הראיונות על מנת להפחית את תחושת המתחרים הנושפים בעורפו של המרואיין.

  • מצאו יחס נכון עבורכם בין דיבור להקשה, בין שאילת שאלות והקשבה לתשובות. תלמדו הרבה על המרואיין לא רק ממה שהוא אומר אלא גם מאיך שהוא מקשיב ומתנהל במהלך ראיון העבודה. 

איסוף ידע נדרש על מנת להבין איך מתרשמים ממרואיין מבחינה טכנית / מקצועית

שאלות למראיין בראיון עבודה יכללו גם היבטים טכניים לעיתים קרובות, בהם איש ההשמה לא בהכרח בקיא. על מנת להגיע מוכן לכל ראיון עבודה, כדאי לשלוח רשימת של שאלות לקראת ראיון העבודה לאנשי הצוותים הרלוונטים על מנת לאסוף מידע.

אם יש מינוחים טכניים שחשוב לשמוע את המרואיין מזכיר, אם יש דרכים נכונות ולא נכונות לענות על שאלות בעלות היבטים טכניים ומקצועיים גרידא – המראיין נדרש להכיר נושאים אלה עוד לפני שהוא מתחיל לפגוש עם מרואיינים ועובדים פוטנציאליים, על מנת לזהות לא רק את המרואיינים שיתאימו לאקלים הארגוני אלא גם את אלה המסוגלים לבצע עבודה איכותית ברמה הנדרשת מבחינה מקצועית.

לצד הרעיון האישי, כדאי לחשוב במקרים של איוש משרה טכנית על פרוייקט, מבחן פשוט או שיתוף של איש מקצוע מהתחום, שיידע לשאול וגם לנתח תשובות לכל מרואיין בהיבטים הטכניים, במידת הצורך.

שאלות שחובה לשאול בכל ראיון עבודה

החלק העיקרי בכל ראיון עבודה הוא החלק של שאלות שמראיין, איש כוח האדמה וההשמה, שואל את המרואיין על מנת לתהות על קנקנו ולבדוק את מידת ההתאמה שלו לארגון ולמשרה המבוקשת. בין אם מדובר באיש השמה מחוץ לחברה (כמו למשל איש השמה מטעם חברת כוח אדם) או מאיש השמה שעובד בארגון, מכיר את המנטאליות בו ויודע מהי המשרה שיש לאייש אותה – רשימת השאלות למראיין בראיון עבודה היא דומה פחות או יותר, ומשתנה בעיקר לפי המנטאליות של הארגון וסוג המשרה לאיוש.

נעבור על שאלות כלליות שכדאי לשאול בראיון עבודה, ואנחנו ממליצים לכל מראיין מקצועי להתאים את השאלות לארגון ולסוג המשרה שעל הפרק, להפחית שאלות שפחות משרתות את הארגון ולהוסיף שאלות טכניות שיעזרו לאתר את המרואיין לו הניסיון והידע המתאימים לאיוש המשרה. 

בשלב הראשון – שאלות אישיות

על מנת לבסס את האווירה הנינוחה בראיון, כדאי להקצות את חמש הדקות הראשונות, במידת האפשר, ליצירת אווירה חיובית במהלך הראיון. שאלות למראיין בראיון עבודה בשלב ההתחלתי של הראיון עשויות להיות "איך היתה הנסיעה לכאן?", "אתה מתרגש לנהל את ראיון העבודה הזה?"

שאלה ראשונה: למה אתה חושב שאתה מתאים לתפקיד?

השאלה הראשונה והבסיסית ביותר מבקשת מן המרואיין לשתף את המראיין בסיבות, במוטיבציה, ביכולות ובדרך האישית שלו ובאופן שבו דווקא משרה זו משתלבת בכל אלה. זה יעזור למראיין להבין, למשל, עד כמה המרואיין מחפש עבודה לטווח ארוך, עד כמה המשרה המוצעת מתאימה לתכנון הקריירה של המרואיין, עד כמה ניתן לצפות ממנו לנאמנות לאורך שנות העבודה בארגון ועוד.

שאלה שנייה: מה הניסיון שלך?

כשאתם מארגנים רשימה של שאלות למראיין בראיון עבודה, חשוב כמובן להתייחס לניסיון המקצועי, הניהול, לניסיון בעבודה בצוות או לניסיון הרלוונטי המקצועי הנוסף של כל מרואיין שיתרום ליכולת שלו לבצע את התפקיד שעל הכף בצורה יעילה וטובה.

מן הסתם, הניסיון המקצועי של המרואיין שיושב מולכם מפורט במידה מספקת במסמך קורות החיים שלו אבל ביחד עם זאת, אתם רוצים לשמוע אותו מתאר את הניסיון שלו, מתבל את המשפטים הקצרים והענייניים של קורות החיים בתובנות והתנסויות אישיות, מספר מה הוא תרם לאילו ארגונים וממה נהנה במהלך הקריירה שלו, וגם – עד כמה הסיפור שמספר לכם המרואיין נאמן למידע המופיע במסמך קורות החיים ומכאן, עד כמה המסמך הוא אמין והמרואיין שלפניכם מדוייק בעובדות שהוא מוסר לכם.

שאלה שלישית: מה אתה רואה את עצמך תורם לתפקיד או לארגון?

בשאלה זו ידבר המרואיין על היכולות, היתרונות, והכוונות שלו בהיבטים של תרומה לארגון. אולי הוא יזכיר מטרות לטווח הקצר והארוך, תרומות ייחודיות שלו מבחינת מאפיינים אישיים או ידע מקצועי לארגון, ועוד.

שאלה רביעית: האם יש לך המלצות? או: מה יספרו עליך מעסיקים קודמים שלך?

אנחנו יודעים שבמאה ה – 21, נושאים טכניים של ידע הם משמעותיים אולם משמעותי מהם לא פחות ההיבט הבין אישי של עובדים, והעלות של תחלופת עובדים בארגונים היא עצומה, עם זמני הכשרה בנושאים ספציפיים ומשאבים ארגוניים מרובים בתחום של טיפוח אקלים ארגוני.

לכן, בין התשובות לשאלה הגורלית מה לשאול בראיון עבודה, יעלה נושא חוות הדעת של מעסיקים או ראשי צוות קודמים בנוגע לעבודה והתרומה האישית לאקלים הארגוני של המרואיין הנוכחי. מראיינים עתירי ניסיון רוצים לשמוע כי מעסיקים קודמים של המרואיין מעריכים את תרומתו המקצועית והאישית לארגון ונפרדים ממנו בצער ותוך איחולי הצלחה בהמשך.

מרואיינים שמותירים אחריהם שובל של גשרים שרופים וקשרים בין אישיים רעועים, מן הראוי שיובילו להרמת גבה והתייחסות ספקנית של הארגון כלפיהם בנושא התאמתם למשרה שעל הפרק.

שאלה חמישית: תאר לי סיטואציה שפתרת ואת הדרך בה פתרת אותה

במסגרת שאלות למראיין בראיון עבודה, אנחנו נוגעים כאן ביכולת המרואיין להשתמש במשאבים העומדים לרשותו, ביצירתיות שלו ובדרכי החשיבה שלו. מעניין לשמוע איזו בעיה יבחר לציין בפניכם, והאם תהיה זו בעיה טכנית או בעיה בתחום האקלים הארגוני.

מעניין לבדוק האם המרואיין בוחן גם את האלטרנטיבות לפתרון הבעיה וחי בשלום עם העלויות של דרך הפתרון שבחר בה. בעיקר מעניין לדעת כיצד המרואיין לקח בחשבון את טובתו של הארגון ופעל על מנת להיטיב עם המטרה הארגונית. 

אם המרואיין מתקשה למצוא סיטואציה שפתר לאחרונה, ניתן להציע לו סיטואציה מתוך מאגר שתכינו מראש, ולבחון את החשיבה היצירתית והניסיון המקצועי שלו בעוד המרואיין מעלה אפשרויות שכדאי לבחון באופן תיאורטי לפתרון הבעיה שהעליתם.

שאלה שישית: מה התחביבים שלך? מה אתה אוהב לעשות מעבר לתפקיד?

בשאלה זו במסגרת השאלות למראיין בראיון עבודה אנחנו בודקים מידע בנוגע לאופי המרואיין, סגנון החיים שלו, ההעדפות שלו, המסירות שלו למה שחשוב לו בניהול חייו ואפיקים נוספים שהוא מתקדם בהם מעברל לקריירה.

אנחנו רוצים לקבל תשובה שתעיד על אדם רב סגנונות וידע, רב עשייה ותחביבים, אולם מסור לקריירה שלו במידה שתאפשר לסמוך על נוכחותו בארגון למשך פרק זמן שיצדיק את הכשרתו. בנוסף, שאלה כזו עשויה להעלות תחומי עניין משותפים עם בעלי מקצוע אחרים בארגון ולבחון את ההתאמה שלו לקהילה הפועלת עם הארגון.

שאלה שביעית: מה הציפיות שלך?

בתשובה לשאלה זו בוודאי נשמע התייחסות לציפיות שכר אולם לא בהכרח תוגבל תגובת המרואיין לנושא זה בלבד. אולי הוא ידבר על הציפיות שלו מבחינת אתגרים ויעדים שהציב לעצמו בקריירה, תחומי לימוד בתוך העיסוק, אפשרויות קידום שהוא מתכנן כבר עכשיו לקראת התפקידים הבאים שלו וכדומה.

מרואיינים שבמסגרת הציפיות שלהם מציינים גם אופק להתקדמות מבחינת קריירה ואולי גם אופק להתקדמות אישית, עשויים להיות בחירה בטוחה יותר עבור הארגון בתנאי שהם מתאימים מבחינות אחרות, כמו זו המקצועית / טכנית.

שאלה שמינית: מה הן הדרישות שלך מהארגון?

בשלב המסכם של הראיון, אנחנו בודקים לאחר שיצרנו קשר עם המרואיין, הבנו באופן כללי מה התובנות, המתנות והאתגרים שלו, היכן ישרת את הארגון נאמנה והיכן אנחנו צופים האטות או קשיים מולו בעבודה השוטפת, מה הציפיות שלו מהארגון אם יקבל את התפקיד.

אנחנו מדברים על נושאים טכניים, כמשתמע מהשאלה לראיון העבודה: שכר, תנאים נוספים (כמו רכב, טלפון, חסכונות ופיצויים, וכדומה), שעות עבודה ומגבלות, שילוב של עבודה מהבית, סמכויות, וכדומה. חשוב להבין ואף לכתוב את רשימת הציפיות של העובדה מן הארגון מפני שמחקרים רבים מוכיחים כי עובד שבע רצון ממקום העבודה שלו הוא לא רק שבע רצון מגובה השכר שמשולם לו אלא אף יותר מכך משפיעה על שביעות הרצון שלו רמת ההתאמה של הארגון לציפיות הנוספות של העובד, כמו למשל התחשבות בצרכים אישיים והטבות לצד השכר.