האם מותר לפטר אישה בהריון – 6 עובדות חשובות על זכויות נשים בהיריון בעבודה

הפוסט נכתב על ידי רועי טלמון

מגייס ראשי בחברת MSN. בעל וותק של 10 שנים בגיוס עובדים לעולם ההיי-טק והתוכנה.

אחד הדיונים הכי מרתקים והכי שכיחים בתחום של דיני עבודה הוא, האם מותר למעסיק לפטר אישה בהריון. החוק מונע זאת באופן מעשי, שכן הטענה היא, אם אישה תיכנס להריון, המעסיק יחליט לפטר אותה על מנת שלא יצטרך להתמודד עם ההשלכות וזה כמובן יפגע באישה וכן יכול להיות בעל השפעה רחבה על החברה בכלל.

פיטור אישה בהריון

ההנחה שהמעסיק או האחראי על ניהול העובדים יעדיף לפטר עובדת שנכנסת להריון, היא לא הנחה שמגיעה משום מקום. צריך להסתכל על התמונה הרחבה. אישה שנכנסת להריון, מפסידה שעות עבודה לצורך בדיקות וטיפולים עד הלידה, לאחר מכן היא יוצאת לחופשת לידה ובהמשך כשהיא תחזור לעבוד, סביר להניח שהיא לא תוכל לספק שעות כמו כל עובד אחר. לכן, ישתלם למעסיק לפטר אותה.

מנגד, יש סיבה מאוד טובה מדוע קיים חוק שמונע זאת. הרי אם מעסיקים יוכלו לפטר כל אישה שנכנסת להריון, אז יקרה אחד מהשניים, או שנשים יצטרכו לוותר על הרצון להקים משפחה או שהן יצטרכו לוותר על הקריירה שלהן. דבר שחברה בריאה לא מעוניינת בו. לכן, יש צורך להגן על נשים בהריון ולייצר מנגנון שמונע את פיטורין.

אך מן הסתם, המנגנון הזה הוא לא חד משמעי, אומנם יש לשמור על זכויות נשים בהריון בעבודה, אך עדיין יש מצבים שכן מותר לפטר נשים בהריון, הרי אם היה אסור באופן מוחלט לעשות זאת, זה היה יוצר פתח לנשים להתנהל בצורה לא מקצועית ולא לבצע את עבודתן בתקופה זו. לכן בשביל להגן גם על המעסיקים, נוצר מנגנון שמונע מהם לפטר בכל מצב, אך כן הוא מספק אפשרויות לפיטורים במצבים שונים.

מתי מותר לפטר נשים בהריון

חשוב לציין, לפני שאנחנו מציגים מספר עובדות על זכויות נשים בהריון בעבודה, שכל המשמעות של תמיכה והגנה על נשים במצב זה, לקוח מתוך מה שמוגדר שוויון הזדמנויות בעבודה. בין היתר, אסור למעסיק לברר בראיון עבודה, האם למועמדת או לבת זוגתו של מועמד יש כוונה להיכנס להריון או האם היא נמצאת בתהליך של טיפול פוריות.

כעת נציג מספר עובדות לגבי זכויות נשים בהריון בעבודה. חלק מהעובדות הן קבועות, אחרות, ניתנות לשינוי בהתאם לסיטואציה הספציפית.

עובדה ראשונה – אסור למעסיק לפטר אישה בהריון החל מהיום הראשון. כלומר מהרגע שהיא נכנסת להריון אסור לו לפטר אותו.

עובדה שנייה – אם האישה עובדת אצל אותו מעסיק במשך חצי שנה ונכנסת להריון, אסור לו לפטר אותה אלא בהיתר מיוחד.

עובדה שלישית – בשביל לקבל היתר כזה, עליו לפנות לממונה על חוק עבודת נשים במשרד העבודה ולספק הסבר מפורט מדוע הוא רוצה לפטר אותה. בכל מקרה, הריון זו לא סיבה לפיטורים.

עובדה רביעית – עובדת שפוטרה, זכאית לפיצויים ורשאית להגיש נגדו תלונה.

עובדה חמישית – אסור לפגוע בתנאי העסקתה של העובדת בשום צורה שהיא, ובוודאי שאסור לייצר תנאים שיגרמו לה לרצות לעזוב.

עובדה שישית – על המעסיק לאפשר לעובדת לצאת לכל הטיפולים והבדיקות ההכרחיות על פי הצרכים שלה, מבלי לפגוע בתנאי עבודתה.